Net zoals andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek van onze website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Bovendien kunnen wij en derde partijen hiermee eventueel advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

 
 

Kosten

In Nederland heb je als zorgverlener de keuze om wel of geen contracten af te sluiten met de verschillende zorgverzekeraars.

Een voordeel van het aangaan van contracten is dat het snel duidelijk is hoe groot het deel van de zorgkosten is dat je vergoed krijgt.

Een belangrijk nadeel is dat de zorgverzekeraar, als er een contract met hen loopt, ook invloed mag uitoefenen op de inhoud en het verloop van de behandeling. Dit zien wij als een groot probleem. Wij vinden dat de inhoud moet worden bepaald door de Nederlandse multidisciplinaire richtlijnen alsook wat het meest recente wetenschappelijk onderzoek uitwijst. Organisaties als de VEN, VGCT, Vst en ISST monitoren dit en zetten dit om naar de meest optimale (evidence based) behandelmethoden en technieken. In onze ogen moet inhoudelijk beleid bepaald worden door inhoudelijk deskundigen en niet door de zorgverzekeraars. Naast het voorgaande hebben de verschillende zorgverzekeraars ook ieder hun eigen eisen voor wat betreft dossiervoering, verslaglegging, vergoedingspercentages, omzetplafonds en andere administratieve kwesties hetgeen het bieden van een passende, kwalitatief hoogstaande behandeling ernstig bemoeilijkt.

Wij hebben er, zoals steeds meer collega’s, bewust voor gekozen om de komende periode geen contracten af te sluiten met zorgverzekeraars. Mocht je jezelf hier uitgebreider over willen informeren, dan verwijzen we je graag naar www.contractvrijepsycholoog.nl.

Om je alsnog te voorzien van een overzichtelijke weergave van de vergoedingsmogelijkheden, hebben wij hieronder e.e.a. op een rij gezet. Wij adviseren je daarnaast om voorafgaand aan je behandeling zelf ook contact op te nemen met je zorgverzekeraar, zodat je later niet voor financiële verrassingen komt te staan.

Heb je een zuivere of volledige restitutiepolis? 
In dat geval heb je vrije keuze om zorg af te nemen bij welke zorgverlener je maar wilt (mits zij voldoen aan enkele eisen, wat in ons geval zo is) en dan krijg je de volledige zorgkosten vergoed. Jij ontvangt tijdens de behandeling en bij afsluiting een factuur van ons, die stuur je door naar je zorgverzekeraar, zij betalen jou uit en jij betaalt daar vervolgens onze factuur weer van. 

Heb je momenteel een naturapolis? 
In dat geval krijg je alleen 100% van de zorgkosten vergoed als je zorg afneemt bij een zorgverlener die wél een contract heeft met de betreffende zorgverzekeraar (let op: afhankelijk van je polisvoorwaarden kan dit ook minder zijn dan 100%!). Wij hebben deze contracten met zorgverzekeraars dus niet. Alsnog krijg je het grootste gedeelte van de zorgkosten die je bij ons maakt vergoed, maar het percentage varieert (afhankelijk van de zorgverzekeraar en het traject) tussen de 65 en 80 procent van het totaalbedrag.

Ook bij dit type polis krijg je tijdens en na afloop van je traject van ons een factuur. Jij dient deze in bij je zorgverzekeraar, krijgt vervolgens het afgesproken gedeelte van hen vergoed, en je vult dit dan zelf aan tot het totaalbedrag, dat je vervolgens overmaakt naar ons.

Het is dus belangrijk dit vooraf goed te checken bij je zorgverzekeraar en hierin bewust een keuze te maken, ook voor het afsluiten van toekomstige zorgverzekeringen (aangezien het verschil tussen de maandelijkse premie voor een naturapolis en een restitutiepolis doorgaans niet zo heel groot is).

 Wat voor zorgverzekering je hebt en welk percentage van de zorgkosten er dus vergoed wordt, kun je vaak online of in je ontvangen correspondentie terugvinden, en anders kun je hiervoor ook telefonisch contact opnemen met je zorgverzekeraar. Gegevens waar zij om kunnen vragen zijn de AGB code van onze praktijk (ONE Psychotherapie: 94065646) en van ons persoonlijk (Quincy van Dieren: 94016055; en Maartje van Dieren: 94101221).

Voor meer informatie over de verschillende soorten polissen kun je o.a. terecht op www.independer.nl. Je vindt daar o.a. ook een overzicht van zuivere restitutiepolissen. 

Onze tarieven
Wij hanteren de tarieven zoals deze voor ieder jaar worden vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit, de NZa. De meest gebruikte tarieven voor 2022 zijn:

Generalistische basis GGZ: Gesprekken bij Maartje van Dieren, GZ Psycholoog

Intake (diagnostiek) - 60 minuten directe tijd - code CO0562 : € 163,37

Intake (diagnostiek) - 75 minuten directe tijd - code CO0692 : € 199,03

Behandelsessie - 45 minuten directe tijd - code CO0497 : € 120,99

Behandelsessie - 90 minuten directe tijd - code CO0887 : € 216,11 

Gespecialiseerde GGZ: Gesprekken bij Quincy van Dieren, Klinisch Psycholoog – Psychotherapeut

Intake (diagnostiek) - 120 minuten directe tijd - code CO0993 : € 416,39

Behandelsessie - 60 minuten directe tijd - code CO0603 : € 188,94

Behandelsessie - 75 minuten directe tijd - code CO0733 : € 232,32

Let op: wij brengen alleen de tijd in rekening die wij samen met jou besteden aan het behandelgesprek of de intake (ook wel de face-to-face of directe tijd genoemd). Administratietijd (ook wel indirecte tijd genoemd) brengen wij NOOIT afzonderlijk in rekening, de kosten hiervan zijn reeds verwerkt in bovenstaande tarieven (denk aan: het dossier aanmaken en verwijsbrieven en inschrijvingsgegevens verwerken, het doornemen van informatie van eerdere behandelaars, een intakeverslag opstellen, een concept behandelplan opstellen, de DSM 5 classificatie vaststellen en invoeren, de beschrijvende diagnose formuleren, brieven aan verwijzers (na intake, bij tussen-evaluaties en bij afsluiting), verslaglegging na een behandelgesprek, mails en telefoontjes inzake het vastleggen van afspraken, telefonisch overleg met verwijzers en andere behandelaren etc etc).

Voor een compleet overzicht van alle NZa tarieven voor psychologen voor 2022 klik hier.

Annuleren van afspraken
Je kunt je afspraken tot 24 uur voor aanvang via e-mail of telefonisch annuleren. Wij verzoeken je echter dit meteen aan ons door te geven zodra je weet dat een voor jou ingeplande afspraak niet door kan gaan. Dan is de kans het grootst dat andere mensen nog gebruik kunnen maken van deze behandeltijd. Wanneer je een afspraak minder dan 24 uur voor de geplande afspraak afzegt, wordt deze als ‘no-show‘ bij je in rekening gebracht volgens de bovengenoemde tarieven.  De verzekeraar vergoedt deze no-show kosten niet.

Betalingsvoorwaarden 
Op alle bovenstaande verrichtingen zijn onze betalingsvoorwaarden van toepassing.

Website laten maken door Mijndomein | Open cookie voorkeuren